Söndagen den 25 april är det dags för årets första gemensamma arbetsdag. Vi träffas kl 10 vid klubbhuset och förbereder klubbområdet inför båtsäsongen. Alla är mycket välkomna!
Kategori: Hamnen
Enklare tilläggning vid mastkranen
Nu finns det ett gångbord utmed kajförlängningen vid mastkranen. TACK till Christer och Gunnar som svetsade och till Leif och Olle som snickrade. I bakgrunden syns toatömningsbryggan som komunen förlängt.


Mastbockarna är färdiga!
Nu har klubbens medlemmar tillgång till ett stort antal nya mastbockar som står i mastskjulet när vi inte använder dem.
Ett stort tack till FoodTankers som upplåtit lokal, maskiner och verktyg som underlättat tillverkningen. Och ett stor tack till Mats, Nicklas och Ingemar som gjorde jobbet.

Båtklubben investerar i nya mastbockar
Arbetet med de nya mastbockarna fortskrider. Nicklas, Ingemar och Mats tillverkar 16 rostfria mastbockar med träskoning till Stärnö Vindhamns Båtklubb. Fler bilder finns under Galleri för inloggade medlemmar.

Lyckad arbetsdag
Ett tjugotal medlemmar deltog i höstuppsnyggningen.
En hel del sly samlades ihop.
Lekplatsen rensades.
Gräsmattorna krattades.
Mastskjulet snyggades till och mastplatserna kollades upp.
I klubbhuset omorganiserades utrymmen och en del skräp bars ut.
Strandkanterna städades.
Flaggor togs ner.
Mastbockar och vagnar kördes in.
Bord placerades under tak.
Studsmattans skyddsnät togs ner.
med mera, med mera.
Sist men inte minst bjöds vi på en fantastiskt god grönsakssoppa som Olle kokat.
Arbetsdag den 7:e november
Alla som har möjlighet är välkomna. Vi träffas vid klubbhuset kl 10 lördagen den 7:e november och betar av det som är kvar på listan inför vintern.
Detta beslutades på styrelsemötet som hölls igår i en större lokal än klubbhuset för att säkerställa coronadistans.
På mötet framkom också att kommunen satt upp hållare för bommar i mastskjulet, att arbetet med nya mastbockar fortskrider och en hel del annat. Protokollet blir tillgängligt för inloggade medlemmar när det är justerat.
Höstuppsnyggning
Även om den gemensamma arbetsdagen är inställd finns det en del att göra inför vintern på klubbens område.
Kontakta Olle 070 837 15 05 eller Leif 070 6049076 om ni vill hjälpa till.
Sandlådan/grillhus/ utegrill: Rensa ogräs i sandlåda, plocka undan leksaker, rensa ogräs runt sandlåda grillhus o utegrill. Tak vedbod rensas, sly runt rensas.
Röja sly mm. för fri sikt till ”havet” från grillhus.
Tallkottar på gräsmattor räfsas bort. (fixat av Conny)
Bord på gräsmattan in i grillhus. Långbord utanför grillhus skuras.
Flagga firas.
Sly vid staket mot tennishall bort (Leif/Olle)
”Skog” mellan staket o tennishall bort.( Hasse tar kontakt med klubbordförande?) Även sly i inhägnaden mot vägen.
Vagnar, bockar, mastvagnar samlas in.
Studsmatta, demontering skyddsnät, ansvarig Gunnar.
Styrelsemöte 20-08-18
I tisdags hade vi ännu ett styrelsemöte på altanen. Som vanligt var det ett intressant och trevligt möte. Där framkom bl.a. att kommunen har ont om uppställningsplatser för stora båtar och därför tyvärr kommer att utnyttja parkeringsplatserna på hamnplanen till detta även i vinter.
Desto roligare är det att vi fått nya ”hustomtar”. Gro och Finn Andreassen som tillbringar mycket tid i hamnen ställer upp med tillsyn av klubbhuset. Linda som haft huvudansvaret tidigare är backup. TACK! alla tre.

Deras kontaktuppgifter finns under kontakter i menyn och protokollet hittar inloggade medlemmar under Dokument/Protokoll som vanligt.
Max 3 knop?
Det händer lite då och då att båtägare har lite för bråttom in och ut ur hamnen.
Man kanske inte tänker på hur mycket svall man drar upp och vad som händer med förtöjda båtar och så vidare.
Därför påminner vi om vad som står i hamnordningen för Karlshamns kommuns småbåtshamnar.
”In- och utfart från hamnen
Inom hamnområdet gäller en högsta tillåtna hastighet om 3 knop.
Farten ska dock alltid anpassas så att ingen olägenhet uppkommer för övriga båtägare, t.ex. svallvågor.”
Vad händer på Boön?
Under fyra perioder söndag-måndag-tisdag kommer Sandelius Kultur&Nöje att arrangera spökvandringar på Boön.
Första tillfället är på söndag 16/8. Hela arrangemanget avslutas med fika på grillplatsen och en ordentlig knall, du behöver alltså inte ringa Sjöräddningen.
Läs mer på Sandelius.se Platser finns kvar 6-7-8/9.