Testboka

Till alla inloggade medlemmar – Under den närmaste tiden har ni möjlighet att bekanta er med det nya bokningssystemet för båtlyft. Gör några testbokningar! Nytt för i år är att kranriggningen (okstorlek) automatiskt påverkar platsen i kön. Låt gärna er testbokning ligga kvar så att man kan se hur köordningen fungerar/förändras när det finns många bokningar med olika ok. Läs mer på bokningssidorna. Vänligen kontakta webmaster om ni hittar något fel. Om någon vecka rensas alla testbokningar bort.

Sjösättningarna börjar i slutet av april och äger rum från kl 7:30 både på fredagar och lördagar. Den skarpa versionen av bokningssystemet öppnas i början av mars.

Klubbvagnar på vinteröversyn

Nu har klubbens fyrhjuliga vagnar fått omfattande och välbehövlig översyn av hjullager, däck, förstärkningar, lack, tätningar mm. Parkeringsbroms finns numera också på vagnarna.

Även vagnen som låg under vatten förra vintern efter att ha blåst i sjön har fått nytt liv.

STORT TACK till inblandade klubbmedlemmar!

Styrelsemöte 21-12-14

Igår hade vi årets sista styrelsemöte. Där pratade vi om hur vi skall vitalisera klubben, vad som hänt i hamnfrågan mm.

Alla kan läsa protokollet från teknik- och fritidsnämnden från den 9:e december där frågan om avveckling av småbåtshamnarna togs upp. Utdraget som rör oss finns för inloggade medlemmar under Kommunen/Hamnavveckling? i menyn. Där finns också en artikel från Blt som rör detta. Hela protokollet från teknik- och fritidsnämndens möte ligger på kommunens hemsida. .

Styrelseprotokollet kommer att finnas under dokument i menyn som vanligt när det är godkänt.

Kommunens framtida drift av vår hamn

Igår, torsdagen den 18 november var vi, representanter för båtklubbarna i kommunen, återigen inbjudna till ett möte på rådhuset. Bakgrunden är det uppdrag som nämnden för teknik och fritid har fått att se över om det är lämpligt/möjligt att göra sig av med driften av småbåtshamnarna.

En arbetsgrupp som består av tjänstemän från förvaltningen skall vara klar med en rapport i frågan till politikerna i nämnden till deras decembermöte. Båtklubbarna har erbjudit sig att vara med i denna arbetsgrupp för att bidra med sina kunskaper, men fått avslag. Inte heller kommer vi att få någon information om vad arbetsgruppen kommer fram till innan rapporten lämnats till politikerna inför decembermötet.

Däremot ville man ha klubbarnas åsikt i frågan och en beskrivning av klubbarnas verksamhet i form av en skrivelse, som skall ingå som en bilaga till rapporten. Den skrivelsen överlämnades på gårdagens möte. Återigen påpekades det till arbetsgruppen och ordförande för teknik- och fritidsnämnden Mats Dahlbom att det är ologiskt att vi från klubbarna skall göra en avsiktsförklaring utan att få ta del av arbetsgruppens utredning av hur driften ser ut idag, ekonomi mm. Trots detta har vi gjort en sådan skrivelse. Dokumentet hittar inloggade medlemmar under Kommunen/Hamnavveckling? i menyn.

”Vår grundsyn är att verksamheten som den sköts i dag fungerar bra och bör fortsätta i kommunens regi i samverkan med klubbarna. I det fall kommunen vill ändra driftsform vill klubbar och föreningar ta över denna drift.”

Hamnplanen

Från och med lördagen den 25 september blir det färre parkeringsplatser på hamnplanen än vad det är under sommaren. Då kommer ett antal båtar att vinterplaceras där.

Medlemsmöte angående hamnen

I tisdags hade vi ett medlemsmöte där ca 50 medlemmar infann sig. Bakgrunden är att Karlshamns kommun avser att dra ner på verksamheter som man inte är skyldig att utföra. Ett av de områden som kommunen undersöker är drift av småbåtshamnarna. Under medlemsmötet informerade styrelsen om vad som hänt hittills. Därefter var ordet fritt. Alla verkade eniga. I första hand önskar vi att kommunen fortsätter driva småbåtshamnarna. I andra hand kan vi tänka oss att ta över. Vi vill inte att privata aktörer tar över. Anledningen till detta är dålig erfarenhet från andra hamnar.

Inloggade medlemmar hittar mötesanteckningarna under Dokument/Protokoll i menyn.

Båtbottentvättning av fritidsbåtar – Riktlinjer, reviderad upplaga 2015

Källa: På sidan Havs och Vattenmyndigheten/Båtbottentvätt hittar man de gällande riktlinjerna.

I korta drag

Målen med riktlinjerna är att minska spridningen av giftiga ämnen genom användning av miljövänlig båtbottentvätt samt att på sikt minimera användningen av giftiga båtbottenfärger.

Kommunen är den tillsynsmyndighet som bedömer och ställer krav på hur en anläggning bör utformas.

  • Med ”biocidfärg” avses båtbottenfärg som innehåller ämnen giftiga för vattenlevande organismer.
  • Bottentvätt av båtar målade med biocidfärg bör ske på tät arbetsyta (spolplatta) ansluten till reningsanläggning
  • Renspolning utan kemikalier av båtar som inte är målade med biocidfärger kräver ingen särskild rening eller arbetsyta.
  • Borsttvätt i vattnet är ett miljövänligt alternativ för tvätt av giftfria båtar.
  • Borsttvätt i vattnet bör endast tillåtas för båtar som av kommunen bedömts som giftfria.

Dokumentet finns i sin helhet under Dokument\Miljö i menyn.

Medlemsmöte – påminnelse

Vi vet ännu inte om eller när kommunen kommer att göra sig av med småbåtshamnarna, men eftersom det diskuteras vill vi vara beredda. Som skrevs i Medlemsbrev aug 2021 kallar vi till medlemsmöte tisdag den 7 september kl 18.00 för att diskutera ämnet. Det har kommit in en del intressanta synpunkter från er medlemmar och vi har förhoppningsvis lite mer information även från kommunen på tisdag. Du är varmt välkommen till klubbhuset på tisdag.