För att undvika incidenter vid mastkranen skall handkontrollen hanteras av en person som enbart har som uppgift att manövrera denna.
/Styrelsen
En båtklubb i Blekinge
För att undvika incidenter vid mastkranen skall handkontrollen hanteras av en person som enbart har som uppgift att manövrera denna.
/Styrelsen
Som förr om åren:
Varje båtägare skall se till att det finns tillräckligt många medhjälpare för att flytta båten säkert från vattnet till vaggan.
Lite nytt:
På lördagar är de 11 första platserna bokningsbara.
Liksom tidigare vill vi väldigt gärna att ni anmäler er som funktionärer. Klubben ser till att det finns en kassör som hanterar pengar och kölappar samt en arbetsledare på kajen. Vill ni ställa upp som kassör eller arbetsledare kontaktar ni någon i styrelsen. Övriga medhjälpare tas också emot med öppna armar. Anmäl er som medhjälpare på hemsidan under Sjösättning-Upptagning/Lyftfunktionär i menyn. Liksom tidigare har vi delat in lyfthelgen i tre pass. Ett på fredagen och två på lördagen. Varje helt pass man hjälper till innebär ett avdrag på lyftkostnaden.
2019-08-01 BOKNINGEN ÄR ÖPPNAD
Helgen 1-2/6 var det stor invigning av ARK 56 med leder där man kan gå, cykla, åka båt med mera från Elleholm till Kristianopel.
Vi ställde upp med prova på-segling på lördagen. En grupp följde med Benny ut ett par timmar medan Linda fixade korv och Hasse stannade i hamn och väntade på fler intresserade.
Det blev några trevliga timmar där vi pratade segling och annat viktigt i livet.

Två av klubbens båtar planerar att lämna Stärnö Vindhamn för långsegling nu i maj. Det är dels White Lady, en Gecco 39 med Irene och Lars ombord och dels Angelina, en Hallberg Rassy 42 med Eva och Mats ombord. God Tur! www.segling.sy-angelina.se
Vi har fått en grävskopa! TACK till de medlemmar som skänkt den.

Klubben saknar fortfarande funktionärer till de återstående sjösättningarna. Passen efter korvgrillningen på lördagar är särskilt tomma. Även om båtägarna själva skall se till att det finns tillräckligt med medhjälpare, är det viktigt med kajfunktionärer som har tät kommunikation med kranföraren, båtägare och lyftkassören. Förutom att du träffar trevliga människor och får motion ger varje pass avdrag på din lyftkostnad. Registrera dig här. Läs mer här.
Knappt 40 båtar sjösattes första lyfthelgen.
Medan funktionärer och båtägare tar korvpaus, passar ägarna till Angelina på att byta offeranod och putsa upp propellern inför den planerade långresan. Följ dem på bloggen www.segling.sy-angelina.se
I år kan du betala ditt båtlyft med swish! Men det går lika bra med kontanter.
På söndag infaller vårens städdag. Vi träffas kl 12 och lägger några timmar på att förbereda området runt klubbhus och båtar inför vår och sommar. Alla medlemmar är välkomna!
Sedan förra inlägget har vi också haft ett styrelsemöte. Där pratade vi om städdagen, årsmötet, båtrådet, våra projekt m.m. Protokollet finns som vanligt under Dokument/Protokoll i menyn.