”Att driva hamn är inte kärnverksamhet, enligt Karlshamns styre. Slutsatsen av det blir att båtklubben på Sternö som första förening får överta driften över ”sin” hamn. För dem innebär det nya intäkter – som ska användas till Blekinges första båttvätt av sitt slag.”
Kommunstyrelsen beslutade 2024-12-17 § 388 (KS2024/1164) att uppdra åt kommundirektören att ta fram förslag till arrendeavtal för överlåtelse av drift av småbåtshamnar till bryggföreningar.
Stärnö Vindhamns Båtklubb har arbetat för att ta över hamnarna tillsammans med Svaneviks bryggförening, men kommunen valde att erbjuda Stärnö att ta över sina delar för sig och tog fram ett förslag till arrendeavtal. Kommunstyrelsen beslutade att godkänna avtalet på sitt möte den 10 juni. Därefter har båda parter skrivit under. Avtalet börjar gälla den 1 september 2025.
Övertagandet innebär i praktiken att alla båtägare kommer att få nya kontrakt på bryggplatser och uppställningsplatser med samma innebörd som de gamla, men med Stärnö Vindhamns Båtklubb som avsändare.
En sval dimmig förmiddag hjälptes ca 30 medlemmar åt med kotträfsning, rensning, skräpplockning och mycket annat. Cyklarna vårrustades, de enaxliga kärrorna fick däcksöversyn, studsmattan monterades, det rensades vid sandlådan, klubbkärrorna kördes fram och Tommy grillade korv. En produktiv och lyckad förmiddag. Inloggade medlemmar hittar fler bilder under Galleri i menyn.
Kl 14 var det årsmöte i Folkets hus, Karlshamn. Dit kom ca 50 medlemmar. Protokollet som helt följde dagordningen ligger på hemsidan när det justerats.
Därefter var det tid för medlemsmöte. Det handlade om hamnens framtid och styrelsen fick medlemmarnas mandat att fortsätta på inslagen väg. Protokollet ligger på hemsidan när det justerats.
Rapport från Asfaltbolaget genom Filippa Sjöberg, marin förvaltare i kommunen:
Fredag//v15 – Vi kommer att köra fräsning enl. det upplägg vi gjort på plats Månd//v16 – Grusjustering ev. Genomfräsningar samt ev handläggning av dessa. Tisd//v16 – Beläggning hela sträckan samt nätning enl ök
Filippa Sjöberg, marin förvaltare i kommunen meddelar:
Lite ändrade planer, det kommer att ta lite längre tid än först planerat för. Arbetet har redan startat i liten skala med att några mindre rutor som behöver åtgärdas först skurits upp, och fräsningen blir troligtvis nu på torsdag.
Påminnelse gällande medlemsmöte och årsmöte. För att vi skall kunna veta hur många som vill ha förtäring på medlemsmötet är det viktigt att ni anmäler detta. Klubben bjuder på förtäring, men det skall anmälas på mejl till klubben: klubben@starnobatklubb.com eller telefon till ordförande Lars Sjöstedt (0709-382192). Anmälan görs senast tisdagen den 8:e april.
Tid: Söndagen den 13 april, direkt efter årsmötet som börjar kl 14:00. Plats: Folkets Hus Karlshamn (samma lokal som årsmötet)
Ni som redan har anmält er behöver inte göra det igen. Se tidigare utskick som gjordes per mejl 2025-03-20
Karlshamns kommun driver småbåtshamnen i Stärnö. Hämtat från Karlshamn.se:
”Vi sätter igång el och vatten i småbåtshamnarna i slutet av mars eller i början av april (om vädret tillåter). I regel sker det inför påskhelgen.
Sommarsäsongen sträcker sig från april till oktober, och under den tiden har vi daglig drift i hamnar och skärgård med städning och underhåll om något går sönder.